Generalizacja - po nam jest potrzebna?

3 kwietnia 2016
2 min. czytania
Adam Filipczuk

Po co nam wzorce, stereotypy, generalizacja zachowań?

Generalizacja to taki twór, który ostatnimi czasy bardzo dał się we znaki czytelnikom. Mamy obecnie czasy, które za wszelką cenę unikają stereotypizacji, generalizacji itd. Nie do końca jest to dobre...

Zwracam uwagę

Chcę uprzedzić wszystkich czytelników przed stawianiem diagnozy w komentarzach. Nie chcę tego tłumaczyć każdemu z osobna, na czym polega generalizacja. Cieszy mnie fakt dyskusji na różne tematy, jednakże polecam powstrzymać się od wydawania opinii typu „moim zdaniem jest to duża generalizacja”, „ta ocena zachowania jest krzywdząca dla…” itd.

Naprawdę?

Jeśli ktoś uważa, że jest to krzywdzące, ma takie prawo. Uprzedzam jednak, że jest to tylko i wyłącznie subiektywna opinia danej osoby. Zatem nie zmieni to mojego poglądu na sferę relacji międzyludzkich. Dlatego napisałem w poprzednim wpisie, że nie da się zaszufladkować osoby do odpowiedniej kategorii. Jedynie mogę przybliżyć wzorce najczęściej pojawiających się zachowań.

Wygląda na to, że to zdanie umyka wielu osobom. Cieszę się, że jesteście krytycznie nastawieni do wszystkiego, o czym piszę. Zaznaczam jednak konkretny cel moich wpisów, o których nie będę dyskutował w komentarzach i wyjaśniał.

Oto on:

  • Wszelkie rodzaje opisanych zachowań, sytuacji są zgeneralizowane po to, ażeby przybliżyć wam pewien ogląd na to co się dzieje w waszym życiu.
  • Zadaniem stereotypizacji jest pobudzenie do refleksji, a nie kłócenie się o to, co jest krzywdzące a co nie.

Wszyscy wiemy, że generalizacja rujnuje relacje. Zaznaczam jednak, że są takie stereotypy, które budują relacje pozytywnie.

Opisane typy osobowości mężczyzn, zachowań czy kobiet, mają za zadanie pomóc wam przepracować pewne schematy, które w jakiś sposób wpływają negatywnie na nasze życie. Przykładowo: jeśli napiszę, że kobiety są słabe, to nie dlatego, żeby je skrzywdzić ale dlatego, żeby wyciągnąć z tego wniosek dla mężczyzn lub także niektórych pań.

Co na to psychologia?

Kolejną sprawą jest to, że nasze mózgi gdyby starały się zbierać dane na temat każdego człowieka z osobna, traciłyby energię na normalne życie. Dlatego łatwiej jest pracować na stereotypach i generalizacji, aniżeli doszukiwać się, czy są one złe lub dobre.

Generalizacja a jej brak w świecie?

Pomyślcie teraz, co by się stało, gdyby był świat bez stereotypów, bez odniesienia do wzorców zachowań. Bez odnoszenia się do wartości na których moglibyśmy się oprzeć. Zakładam, że część ludzi nie wiedziałaby co robić i do czego dążyć w swoim życiu.

Popadali by w dezorientację i nikt nie byłby w stanie odpowiednio budować relacji z drugą osobą, na przykład z Włoch albo odmiennej płci.

Druga strona medalu obrazuje sytuację, gdzie ludzie robią co chcą, nie ważne czy jest to dobre czy złe.

Spójrzcie też na kategorię dobra i zła. To również jest generalizacja pewnego typu zachowań. Jednak nikt nie ma wątpliwości co do faktu istnienia ich.

Emocje wskazują na istnienie wzorców zachowań, wskazują na to, że kategorie dobra i zła istnieją. Zwróćcie uwagę co czujecie, jeśli ktoś zgwałci wam kobietę, albo jeśli ktoś ją wam uratuje przed napaścią.

Wielcy mistrzowie również odnoszą się do pewnego rodzaju kategorii.
Zatem, nie zastanawiajcie się nad stereotypami i generalizacją. Zastanówcie się, czy coś z tych zachowań bardziej pasuje do was i co możecie z tym zrobić.

O autorze
Nazywam się Adam Filipczuk. Od 2017 roku przeprowadziłem ponad 4000 godzin psychoterapii. Z moich usług skorzystało co najmniej 300 klientów do dnia dzisiejszego (listopad 2020).

Jestem osobą bardzo wrażliwą i nastawioną bardzo mocno na relację z klientem. Po za tym, że prowadzę bloga, zajmuję się akwarystyką i jestem szczęśliwym mężem i ojcem 6 letniej córeczki Marysii.

Chcesz więcej informacji? Dołącz do społeczności

Zapraszam Cię do mojego newslettera. Bedę do Ciebie pisał o życiowych sprawach, o tym, co bezpośrednio dotyczy każdego z nas.

Do zobaczenia :)
Podając swoje imię, adres e-mail oraz klikając przycisk "Zapisz się" zapisujesz się do mojego newslettera. Będę przetwarzać Twoje imię oraz adres e-mail w celu przesyłania Ci informacji handlowych na podany przez Ciebie adres e-mail w postaci newslettera.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Adam Filipczuk. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, a także ich przenoszenia. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Adam Filipczuk © 2022 All rights reserved.
Strona stworzona przez BrandUP!