Psycholog Online Adam Filipczuk
Zadzwoń: 573 323 005 aaaa
  • O MNIE
  • MOJE USŁUGI
    • TERAPIE I KONSULTACJE
    • TERAPIA DLA PARY
    • TERAPIA INDYWIDUALNA
  • UMÓW WIZYTĘ
  • CENNIK
  • BLOG
    • LISTA ARTYKUŁÓW
  • REGULAMIN
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • KONTAKT
  • FAQ
  • Home
  • Blog
  • Szczerość, aż do bólu

Szczerość, aż do bólu

0
piątek, 08 czerwca 2018 / Published in Blog, Dla kobiety, Dla mężczyzny, Relacje w związku

Szczerość, aż do bólu

szczerość

„Szczerość aż do bólu”

Zapewne znacie osoby hołdujące tej zasadzie: „szczerość aż do bólu”. Mówią co im ślina na język przyniesie, lub co leży na wątrobie. Chwalą się tym, że są szczere do bólu i to ich wyróżnia.

Mogę te osoby porównać do osy. Dopóki nic jej nie rozdrażni, nie użądlą. Podobnie jest ze szczerością i komunikacją z innymi ludźmi.

Pszczoła ma żądło, po to żeby się bronić. Osa z kolei żądło wykorzystuje w momencie, gdy zostanie rozdrażniona. Osoby szczere do bólu, mogę też porównać do takich, które nie zawsze kontrolują swoje emocje w należyty sposób.

Szczerość w komunikacji

Komunikacja ma to do siebie, że rozbija się zwykle o różne punkty widzenia. Dopóki mamy z rozmówcą wspólny taki punkt, dopóty jest w porządku i rozmowa przebiega łagodnie, i zrozumiale dla obu stron. W momencie, gdy punkt postrzegania rzeczywistości się różni, nagle zostajemy „ukąszeni prawdą”.

Na tym polega szczerość do bólu, że gdy coś rozdrażni „osę”, nie wiadomo dlaczego ona nas potrafi użądlić.

W małżeństwie takie sytuacje bywają bardzo często. Są pary, które potrafią komunikować „prawdę” w sposób umożliwiający przyjęcie rozmówcy krytyki w sposób konstruktywny i nie raniący. Jednak „szczerość aż do bólu” jest komunikacją, która nie zważa na uczucia drugiej osoby.

Taka szczerość potrafi oceniać bez skrupułów, potrafi powiedzieć „prawdę prosto w oczy” po to, by w zasadzie ulżyć swoim emocjom.

Czy warto?

Moim zdaniem, jest to niezdrowe podejście. Aby dobitniej to zrozumieć pozwól, że posłużę się przykładem, skąd wynikają różne punkty widzenia i dlaczego komunikacja nie jest taka prosta, jak nam się wydaje. Jest to przykład na podstawie, którego uczę swoich słuchaczy na szkoleniach z komunikacji.

Wyobraź sobie jabłko, na które patrzysz. Wyobraź sobie też, że to jabłko jest z każdej strony identyczne i symetryczne. Co prawda jest to mało realne, ale to nic. Postaw to jabłko u siebie w pokoju lub kuchni na stole.

Jeśli teraz staniesz po jednej stronie jabłka i twój rozmówca po drugiej, to i tak, chociaż jabłko jest symetryczne z każdej strony, pada na nie cień z jednej lub kilku stron, powodując jednocześnie, że ono nie staje się tak samo widoczne z każdej strony.

Ten cień, może symbolizować różnego rodzaju sytuacje życiowe każdego rozmówcy. Wyobraź sobie, że twój rozmówca jest twoim pracownikiem a ty jego szefem. Twój pracownik ma dosyć odpowiedzialne stanowisko i w pewnym momencie wydarza się coś, co pozornie wskazuje winę tego pracownika.

Dla uwydatnienia całej sytuacji nie wiesz, że on choruje na depresję. Ponieważ ten błąd, który rzekomo popełnia pracownik ma dość spore konsekwencje, postanawiasz powiedzieć szczerą prawdę swojemu pracownikowi, którego bardzo szanujesz, który zawsze był solidny, odpowiedzialny i konsekwentny.

Dzisiaj natomiast powiedziałeś mu, że jest nieodpowiedzialny, oraz wyciągniesz z tego odpowiednie konsekwencje. Powiedziałeś mu także, co o nim myślisz. Pracownik natomiast nie miał odwagi ci się przeciwstawić, bo jesteś jego szefem. Nazajutrz nie przyszedł do pracy, a po kilku dniach dowiadujesz się o jego pogrzebie.

Podsumowując

Może jest to drastyczny przykład, ale pamiętaj, że jako człowiek dorosły jesteś odpowiedzialny za słowa, które wypowiadasz w stosunku do innych osób. Gdy ktoś jest uczulony na osę, to jedna, druga i trzecia osa, która użądliłaby taką osobę, może doprowadzić do fatalnych skutków w życiu ofiary.

Nie będę się rozdrabniał na czynniki pierwsze, ale na zakończenie dopowiem jedynie, że prawda jest łagodna. Hołdując zasadzie szczerości do bólu, nawet Ty nie będziesz postrzegany jako przyjazny człowiek.

Po za tym, są rzeczy, które chociaż dotyczą osoby, z którą zamierzasz w ten sposób rozmawiać, nie powinno się im tego mówić, bo mogą nie być w stanie tego udźwignąć.

  • Tweet
Tagged under: relacje, uczucia, związek

Najnowsze wpisy

  • konslutacja psychologiczna online

    Terapia i terapia online od kuchni

    Terapia i terapia online z roku na roku stają s...
  • Kompromis

    Kompromis – zaleta czy zabójstwo dla związku?

    Patrząc na to pojęcie z punktu widzenia zawodow...
  • Nowy związek po rozstaniu – kiedy i czy warto?

    Doświadczenie straty partnera, być może bolesne...
  • Miłość, kłótnie i krokodyl

    Miłość, kłótnie i krokodyl

    Jeśli Twój związek się sypie, to najprawdopodob...
  • Recepta na rozpad związku

    Recepta na rozpad związku - pełna metafor recep...

Kategorie wpisów

  • Aktualności
  • Blog
  • Dla kobiety
  • Dla mężczyzny
  • Luźne przemyślenia
  • Psychologia codzienna
  • Pytania do psychologa
  • Relacje w związku
  • Szkolenia

Tagi

ból cechy chemia decyzje dojrzałość duma dżentelmen emocje frustracja generalizacja gentleman głód miłości kobieta komunikacja kontrola kryzys matka miłość mąż mężczyzna namiętność ojciec pantoflarz poczucie własnej wartości pomoc porady psychologa psycholog psychologia Relacja relacje rozczarowanie rozstanie różnice samotność seks taniec uczucia uległość zdrada związek ślub żal żona żona posłuszna mężowi żony poddane mężom

Adam Filipczuk Psycholog Online

Adam Filipczuk mgr psychologii

WOMAN&MAN (PSYCHOLOG DLA PAR I SINGLI - EVENTY - SZKOLENIA) Adam Filipczuk

Warszawa 02-009
ul. Aleja Niepodległości 245/17
Polska
NIP: 5050028405
REGON: 381608597
Nr Konta Bankowego
(PL)54 1140 2004 0000 3802 7855 4578

Kod BIC/SWIFT: BREXPLPWMBK

KONTAKT:

tel: +48 573 323 005

Płatności

MAPA STRONY

  • AKTUALNE PROJEKTY
  • O MNIE
  • STRONA GŁÓWNA
  • WIZYTA ONLINE
  • SZKOLENIA
  • WYDARZENIA
  • KONTAKT
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • REGULAMIN

Psycholog online - Adam Filipczuk © 2017 All rights reserved.

TOP
Ta strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję Czytaj więcej
Polityka plików cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.